The Louis XIII Experience

Třináctka byla tentokrát více než šťastné číslo. Ve čtvrtek 13. září jsem totiž mohl ochutnat legendární cognac Louis XIII. Moc rád bych poděkoval Rémy Cointreau, která je mateřskou společností značek Rémy Martin a Louis XIII, za pozvání do brněnské restaurace Pavillon na jedinečnou akci pod vedením Louis XIII Global Ambassadora Thierry Arnolda. Tento sympatický rodák ze samotného města Cognac na úvod řekl něco málo k historii značky Rémy Martin a k výrobě cognacu. Více o výrobě najdete v našem průvodci.

Pozvánka na The Louis XIII Experience
Pozvánka na The Louis XIII Experience
Thierry Arnold
Thierry Arnold

Eau-de-vie pro Rémy Martin (dále RM) pocházejí výhradně z těch nejprestižnějších oblastní Grand a Petite Champagne. Tyto dvě oblasti tvoří přibližně 20 % plochy všech vinic v regionu Cognac. Směs z Grand a Petite se nazývá Fine Champagne. A z této nejžádanější oblasti produkuje přibližně 75% všech cognaců s označením Fine Champagne právě společnost RM. Díky omezené ploše vinic je pro velký koňakový dům, jako je RM, naprosto zásadní, aby měl stabilní vztahy s dodavately, kterých je dnes cca 900 a dodávají 96 % všech hroznů pro RM. 

Pak už jsme se pustili do toho zásadního - ochutnávání. Nejprve přišly na řadu tři lahve z řady Rémy Martin. Jako první jsme ochutnali VSOP. Mimochodem, RM nemá v nabídce řadu VS, všechny svoje eau-de-vie nechává zrát mnohem déle, než potřebné dva roky. 

Degustační vzorky Remy Martin
Degustační vzorky Remy Martin

VSOP je blend přibližně 200 eau-de-vie ve stáří 4 - 10 let. Je svěží, kořenitý a moc příjemný na začátek degustace. 

1738 Accord Royal obsahuje cca 350 eau-de-vie ve stáří až 20 let. Byl vytvořen na počest výjimky, kterou udělil král Ludvík XV společnosti RM na výsadbu nových vinic během hladomoru, kdy to bylo jinak zakázané. Ovocné tóny tohoto koňaku se pěkně doplňují s výraznější kořenitostí.

XO Excellence je směs více než 400 eau-de-vie (85 % Grande a 15 % Petit Champagne) ve stáří až 40 let. Plné a bohaté aroma zralého ovoce. V chuti je náznak pomerančů a švestek. Velmi dlouhá dochuť. Opravdu vynikající XO. Zaujalo mě nezvyklé doporučení na párování XO + Parmigiano Reggiano. Moc rád vyzkouším! 

A teď to hlavní - Louis XIII.

Louis XIII
Louis XIII

Tam, kde XO končí, tam Ludvík teprve začíná. Louis XIII je blend až 1200 eau-de-vie ve stáří 40 až 100 let, pouze z oblasti Grand Champagne!

Po prvních 40 letech se cognac přesune do sudů zvaných "tiercons", které jsou staré až 100 let a jsou velmi křehké. Hlavní slovo při výrobě má současný, velmi mladý Cellar Master - Baptiste Loiseau, kterému je pouze 36 let. Údajně je to génius, ale přesto se už 10 let učil řemeslu od své předchůdkyně. Být na takto významné pozici v tomto věku je opravdu unikátní!

Poslední čtyři generace cellar masterů. Foto: prestigeportfolio.cz
Poslední čtyři generace cellar masterů. Foto: prestigeportfolio.cz

Každá lahev je pak životním úspěchem několika generací cellar masterů. Ten současný zřejmě nikdy neochutná Ludvíka, na kterém se sám podílel od jeho počátku. Při výrobě se skutečně musí myslet na 100 let dopředu.

Díky tomu, že obliba cognacu roste a staré zásoby se tenčí, tak roste, bohužel, i cena. Ještě v roce 2012 bylo možné koupit láhev 0,7 l pod 33 000 Kč, v roce 2018 už je to horší, průměr je někde okolo 70 000 Kč. Pokud máte doma nějakou stařší láhev, tak se vám pravděpodobně pěkně zhodnotila.

Louis XIII Perfect Serve
Louis XIII Perfect Serve

Decanter je inspirován kovovou lahví na víno, ktará byla nalezena v roce 1850 na poli u Jarnacu, která se odehrála bitva roku 1569. První dekanter byl vytvořen až v roce 1874. Každý je originál. Křišťálová zátka je určena vždy pro konkrétní láhev. Výrobu mají na starosti tři společnosti: 

  • Cristal de Serves,
  • Cristallerie Baccarat, 
  • Saint- Louis.
Vývoj karafy Louis XIII. Foto: prestigeportfolio.cz
Vývoj karafy Louis XIII. Foto: prestigeportfolio.cz

Na každé lahvi je označení konkrétního výrobce a údajně, pokud donesete lahev do sklárny, tak tam poznají, který sklář ji vyráběl. Každý má totiž svůj specifický styl. Zajímavé je, že před plněním se dekanter "vyplachuje" přímo Ludvíkem, aby byl v co nejlepší kondici. 

Tasting Louis XIII

Co mi naprosto vyrazilo dech hned na začátku byl zvuk speciálních, těžkých, křišťálových sklenic. Thierry si s překladatelem přiťukl tak silně, až jsem měl pocit, že se všude okolo rozletí střepy...a ono nic. Jen překrásné cinknutí, jako když odbije zvon! Nádhera, to chci domů :-).

Dostali jsme vzorek cca 1 cl. Rád bych si vychutnal větší, aby se mohl koňak pořádně rozvinout na patře a bylo možné pozorovat, jak se mění jeho chuťový profil v čase. I tak je to samozřejmě velký zážitek. 

Člověk ochutnává historii. Aroma je velmi komplexní. Dominantní je zralé ovoce a kořenité tóny. Chuť je velmi zakulacená, dřevo odvedlo velkou práci. Příjemná sladkost se doplňuje s kořenitostí. V paměti mi utkvěla opravdu velmi dlouhá dochuť, kterou je možné vnímat i hodinu po posledním doušku, pokud se nenapijete něčeho dalšího.

Nádherná křišťálová sklenice
Nádherná křišťálová sklenice

Symbol prestiže

Louis XIII je úžasný (marketingový) příběh. Globální značka, kterou oceňují všude na světě. Svým způsobem je to láhev mimo kategorie. Patří spíše do sféry luxusního zboží, kde nesoupeří s jinými destiláty, ale spíš s výrobky firem Rolex, Louis Vuitton atd. 

V každém případě je Ludvík unikátní koňak, který by měl každý milovník ušlechtilých destilátů ochutnat alespoň jednou za život. Doufám, že bude přibývat míst i v Brně, kde si tento zážitek budeme moci dopřát s patřičným servisem. 

Ještě jednou děkuji za pozvání. Bylo mi potěšením a těším se na příští setkání s králem. 

S ambasadorem Thierry Arnoldem.
S ambasadorem Thierry Arnoldem.